Merkidentiteit ontwikkelen

Merkidentiteit ontwikkelen

Ontwikkel een complete merkidentiteit.
Aan de slag!

Wat is een merkidentiteit?

Je merkidentiteit beschrijft wie je bent. Het is niet alleen het gezicht van je bedrijf, maar ook het karakter dat het uitstraalt. Alle elementen van een onderscheidend merk zitten er in: krachtige kernwaarden, een strategische positionering, een inspirerend oogmerk, een heldere visie en een missie met betekenis. (Lees ook ons artikel over branding.)

Wij vatten alles samen in een kort en krachtig overzicht voor een snelle communicatie binnen en buiten de organisatie. Dat maakt in één oogopslag duidelijk wie je bent.

Wie heeft een merkidentiteit nodig?

Op het moment dat je bedrijf interactie heeft met iemand anders, krijgt diegene een indruk van je. Of je het nou leuk vindt of niet. Natuurlijk wil je dat je uitstraling overeenkomt met wie je werkelijk bent. Dat moet je dus eerst bepalen.

Veel ondernemers hebben wel een bepaald beeld in hun hoofd. Wij helpen om het ook op papier te zetten. Dat is soms lastig, maar maakt het uiteindelijk wel helderder. En dan kun je het gaan communiceren.

Dat begint intern. Het is essentieel dat iedere medewerker achter het merk staat en dat ook voelt en laat zien. In woorden en daden. Dat gevoel komt terug in de tekst van een mail, de toon van een telefoongesprek en de wijze waarop een klacht wordt afgehandeld.

En het gaat verder. Denk aan een goede website, fotografie voor een campagne of jezelf opnieuw positioneren. Het succes daarvan hangt allemaal af van een sterke merkstrategie. Ook het lanceren van een nieuw product, het betreden van een nieuwe markt of het werven van personeel is moeilijk zonder een betekenisvol merk.

Hoe bepalen wij een merkidentiteit?

Houd er rekening mee dat we geen merkidentiteit creëren; we stellen vast welke identiteit er al is. Zo ondervangen we een veel voorkomende valkuil. Je wilt je misschien van je beste kant laten zien, maar daarmee schep je hogere verwachtingen dan je kunt waarmaken. Het is beter om je werkelijke aard te tonen.

Daar gaan we dan ook eerst naar op zoek. We organiseren een aantal workshops met medewerkers uit diverse posities van het bedrijf. In een ideale wereld leren we ook van het verfrissende inzicht van klanten, leveranciers en evt. andere professionals. Dat laatste kan confronterend zijn, maar ook waardevol.

Wij nemen alle input mee en gebruiken onze eigen expertise op dit vlak om een concept te creëren. Die leggen we aan (een selectie van) de medewerkers voor. Op deze wijze tillen we het resultaat naar een hoger niveau en creëren we meteen draagvlak. Uiteindelijk ontstaat een authentiek en herkenbaar merk dat vele jaren mee gaat.

Onze manier van werken is speciaal ontwikkeld voor het mkb: snel, resultaatgericht en vriendelijk geprijsd.

Wat levert het op?

Uiteindelijk ontvang je een brand sheet: een visueel overzicht waarin alle aspecten aan bod komen. Het bevat de visie, missie, het oogmerk (ook bekend als purpose), positionering en de belangrijkste waarden.‍

Een brand sheet vormt de basis voor de interne en externe communicatie. Het is een krachtig hulpmiddel om je bedrijf te introduceren bij een mogelijke klant, medewerker of partner. Bijvoorbeeld als er een websitebouwer, tekstschrijver of vormgever wordt ingehuurd. Zij kunnen dan een professionelere website bouwen, passende teksten schrijven of een visuele huisstijl met eenduidige kleuren en juiste lettertypen ontwerpen.

Het blijft echter niet beperkt tot communicatie. Ook R&D, personeelsbeleid en duurzaamheid of impact ondernemen bouwen hier op voort. Wie neem je in dienst, wat geef je prioriteit, wat wil je uitstralen, welke media gebruik je? Al dit soort vragen worden hiermee beantwoord.

De voordelen van een merkidentiteit

Een sterk merk:

  • heeft een enorme aantrekkingskracht op potentiële klanten en medewerkers,
  • levert publiciteit en aanbevelingen op,
  • creëert financiële waarde,
  • bindt de doelgroep en medewerkers,
  • helpt bij het nemen van beslissingen,
  • stimuleert de verkoop.
"Too many companies want their brands to reflect some idealised, perfected image of themselves. As a consequence, their brands acquire no texture, no character and no public trust." - Richard Branson

Wat kost een merkidentiteit?

Het complete pakket kunnen we (voor bestaande merken) aanbieden voor €4.500 (excl. BTW). Dit omvat in ieder geval je kernwaarden, oogmerk, visie, missie en positionering. Voor nieuwe merken moet vaak alles nog helemaal bedacht worden. Dat vereist meestal ook een merknaam en logo, wat meer werk is. Ook een huisstijl, gekoppeld met kleurenpalet, lettertype en tone of voice behoort tot de mogelijkheden. De kosten zijn dan op aanvraag en in overleg te bepalen. Neem gerust eens contact met ons op voor meer informatie.

Klik hier en neem nu contact op.

Zie ook: